*

janettegronfors Tutkaillen ihmisiä, asioita, ilmiöitä, yhteiskuntaa läheltä ja kaukaa

Mitä tapahtui HSL/HRT, mikä meni vikaan?

Mitä tapahtui HSL/HRT, missä meni vikaan?

Kirjoitan nyt erittäin paikallisesta asiasta eli ei vähempää kuin pääkaupunkimme, Helsingin, liikennevälineiden, lähinnä raitiovaunujen uusista reitti- ja aikataulujärjestelyistä. Väitän, että uudistusta suunnitellessa ei ole ollut kaikki palaset ihan oikein kohdillaan!

HSL/HRT sanoo, että kaupunkilaisia on kuunneltu muutoksia suunniteltaessa. Tätä on vaikea uskoa, etenkin kun tiedämme, että tässä kaupungissa kansalaisia koskevissa asioissa tekee päätöksiä ihmiset (osa heistä), joiden tuntemus Helsingistä perustuu muutamiin vuosiin, korkeintaan yhteen vuosikymmeneen.

Olen syvästi hattuuntunut siitä, että HSL/HRT teki raideliikennemuutokset näin voimallisesti kerralla rysäyttäen. Olemme tilanteessa, jossa kuskit, joista iso osa ulkopaikkakuntalaisia, en moiti tätä tosiasiaa, hyvä, että on kuskeja, mutta se vaikuttaa siihen, että he ovat entistä enemmän pihalla kaupungistamme ja heille uusista alueista. Kielitaito ja hyvät käytöstavat ovat myös kuljettajille eduksi.

On myös kohtalon ivaa, että ajolangat sinkoilevat pahimpaan ruuhka-aikaan ja ihmiset ovat pakotettuja vaihtamaan toiseen raitiovaunuun/kulkupeliin mahdollisimman epämiellyttävissä ja turvattomissa olosuhteissa ja paikoissa!

Tein tänä aamuna tässä ’markan’ kokoisessa syntymäkaupungissani työmatkaa 1h 10 min, kantakaupungissa koko ajan pysyen, kolmella eri ratikalla. Liikennöintiväli piti tihentyä ja käytännössä näyttää harventuvan. Linja 2 on jäänyt pahasti jälkeen tässä suuressa uudistuksessa.

'Jos kuljet kanssain halki slummin, puhut ehkä harkitummin ja huomaat, että sentään, lähes onnellinen oot'.

Testasin, viimeisen kerran, työmatkani eilen iltapäivällä myös toiste päin. On kohtuutonta, että raitiovaunu nro 1 kerää matkalaisia stadin kahdelta, ei vaan, kolmelta, vaarallisimmalta pysäkiltä.

Ne vaarallisimmat raitiovaunupysäkit ovat, tiedoksi vain niille, jotka eivät tunne Helsinkiä: Kurvi, Linnanmäki (Aurora-talo) ja Mäkelänkadulla Pessi/Pessix asumisyksikön pysäkki. Voin todeta reissun tehtyäni, että kiville meni ja pahasti. On vain ajan kysymys milloin siellä joku saa teräaseesta kylkeensä. Laitatko alakouluikäisen lapsesi tekemään tätä koulumatkaa?

Ja puhuiko joku vielä siitä, että ratikoissa ei olisi tarkastajia ollenkaan. Toivottavasti ei, sillä silloin kukaan ei maksa enää lipustaan ja vaunuissa tapahtuu vielä enemmän kuin nyt, kaikkea taivaan ja maan väliltä. Todellisuudessa tarvitsisimme järjestysmiehiä kulkemaan kaikissa raitiovaunuissa, säännöllisesti, aamuaikaisesta iltamyöhään.

Maksan mieluusti julkisesta liikenteestä, kun voin käyttää sitä rauhallisin ja levollisin mielin, ilman että ’varmistan selustaani’ tauotta. Tämä pelleily pitää lopettaa heti ja ottaa järki käyttöön.

Yksityisautoilu ja työmatkapyöräily eivät ole vapaaehtoisia vaihtoehtoja silloin, kun ne ovat pakkoratkaisuja, jotta matka voi sujua turvallisesti ja sujuvasti.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (1 kommentti)

Käyttäjän vinettoa kuva
Juhani Penttinen

Aivan asiallinen blogikirjoitus aiheesta joka minuakin koskettaa.

Tämä oli kyllä aika radikaali näkemys ja yllätti:

"Ne vaarallisimmat raitiovaunupysäkit ovat, tiedoksi vain niille, jotka eivät tunne Helsinkiä: Kurvi, Linnanmäki (Aurora-talo) ja Mäkelänkadulla Pessi/Pessix asumisyksikön pysäkki. Voin todeta reissun tehtyäni, että kiville meni ja pahasti. On vain ajan kysymys milloin siellä joku saa teräaseesta kylkeensä. Laitatko alakouluikäisen lapsesi tekemään tätä koulumatkaa?"

Kyllähän noilta pysäkeiltä nousee elämän murjomaa porukkaa useinkin. En nyt kuitenkaan allekirjoita heidän vaarallisuuttaan. Muutaman pysäkinvälin matkojahan nuo tekevät.Ala-astelaisenkin lienee hyvä havaita se tosiasia ettei kaikilla pyyhi tässä maailmassa hyvin.

Toimituksen poiminnat